به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو،حسین گروسی در این آئین گفت: شرکتهای توانمندی نظیر پروتا، بایبورت، آصلان یاپی و ویتا آمادگی خود را برای مشارکت در اجرای این خط ریلی اعلام کردهاند. خوشبختانه فاز نخست مطالعات طرح احداث راهآهن تبریز به چشمهثریا نیز به اتمام رسیده است.
وی با تأکید بر اهمیت راهبردی این پروژه، افزود: این کریدور شرق به غرب، برگ برنده ایران، ترکیه و آذربایجان در رقابت کریدورهاست و میتواند جایگاه منطقه را در مبادلات بینالمللی بهطور چشمگیری ارتقا دهد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، امضای تفاهمنامه با کنسرسیوم مشترک ایران و ترکیه را نقطه عطفی در اجرای این طرح دانست و ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک، اقدامات مؤثر و عملیاتی در این راستا رقم بخورد.
گروسی با بیان اینکه رئیسجمهور به این کریدور توجه ویژهای دارد، افزود: این فرصت طلایی نباید از دست برود، چرا که دولت چهاردهم با عزمی راسخ در پی فعالسازی این مسیر استراتژیک است.
وی ادامه داد: حجم مبادلات تجاری اروپا حدود هزار میلیارد دلار است که در صورت الحاق مبادلات هند، این عدد به ۱۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. حتی اگر تنها ۱۰ درصد این ظرفیت نصیب ایران شود، دستاوردی ارزشمند برای اقتصاد ملی خواهد بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو خاطرنشان کرد: این مسیر، تنها کریدور تمامریلی، پرسرعت و بدون توقف بین شرق آسیا و اروپاست که امکان جابهجایی سریع کالا در حداقل زمان را فراهم میسازد.
وی در ادامه از پروژه آزادراه تبریز – ماکو بهعنوان یکی دیگر از مزیتهای این کریدور یاد کرد و گفت: این آزادراه از تبریز آغاز شده و به بازرگان ختم میشود که نقش مهمی در تکمیل زیرساختهای ترانزیتی منطقه دارد.
گروسی از طراحی دهکده لجستیکی به وسعت ۱۸۰۰ هکتار در منطقه آزاد ماکو خبر داد و افزود: این دهکده فرصت بزرگی برای سرمایهگذاری شرکتها در حوزه لجستیک است و میتواند به پیوند مؤثر کشورهای منطقه از طریق زیرساختهای اقتصادی منجر شود.
وی همچنین از امکان احداث یک کارخانه واگنسازی پیشرفته در شمالغرب کشور سخن گفت و تصریح کرد: این کارخانه علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، قابلیت صادرات واگن به کشورهای منطقه را خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به برگزاری جلسه آتی در تهران برای توسعه همکاریهای اقتصادی و لجستیکی با کشورهای حوزه قفقاز، گفت: در سفر اخیر همراه با رئیسجمهور دکتر پزشکیان به آذربایجان، بهخوبی مشخص شد که این اتصال، تنها اتصال زیرساختی نیست، بلکه اتصال دلهای ملتهای ایران، ترکیه و آذربایجان نیز هست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ضرورتهای توسعه جهانی ایجاب میکند که با ایجاد مراکز تجاری، صنعتی و مبادلات ارزی مشترک با کشورهای همسایه، گامهای اساسی در جهت تقویت همکاریهای منطقهای برداشته شود.