پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

از چابهار تا ماکو / کریدوری پرسود برای اتصال هند و پاکستان به اروپا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر فعالسازی مسیر ترانزیتی شرق به غرب و اتصال به اروپا گفت:‌ کریدور چابهار به ماکو یکی از مسیرهای پرسود برای اتصال هند و پاکستان به اروپا است.

حسین گروسی در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین المللی توانمندی های صادراتی به پاکستان در منطقه آزاد چابهار افزود: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص ایجاد منابع درآمدی جدید در کشور بعنوان جایگزین منابع نفتی، توجه کارشناسان را به مسیرهای ترانزیتی بعنوان درآمدهای پایدار جلب کرد.

وی با بیان اینکه از جمله مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی زمینی کریدور زمینی چابهار به ماکو به عنوان یک مسیر پردرآمد می باشد ادامه داد:‌ کریدور بین‌المللی منطقه آزاد ماکو و مرز بازرگان، مسیری با صرفه اقتصادی بالا برای حمل‌ونقل کالا و افراد به سوی اروپا و از مرز پلدشت به کشورهای حوزه قفقاز است.
رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو افزود:  با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد ، منطقه آزاد ماكو با ارزش افزوده ترین نقطه برای ایجاد دهکده لجستیک و تبدیل شدن به قطب جذب و توزيع كالا بواسطه اتصال کریدورهای شرق – غرب و شمال – جنوب می باشد.

توسعه جایگاه منطقه آزاد ماکو در کریدورها چه مزایایی دارد؟
گروسی گفت:  مزیت نخست، کاهش جدی وابستگی ایران به درآمد نفتی است؛ ایجاد و توسعه مسیر ترانزیتی علاوه بر دریافت عواید ترانزیتی از دولت‌های خارجی، مشاغل زیادی را در داخل کشور فعال می‌کند.

وی ادامه داد:‌ مزیت دوم، بازیابی نقش فرهنگی ایران در حوزه تمدنی ایران بزرگ است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه توسعه پیوند فرهنگی با کشورهای همسایه، از جمله کشورهای شمالی، شرقی و غربی به واسطه اتصال ترانزیتی، می‌تواند در بلندمدت نفوذ سیاسی و اقتصادی ایران را افزایش دهد گفت:  مزیت سوم، توسعه اجباری بنادر مهم ایران از جمله بندر چابهار و شهید رجایی است.

وی تصریح کرد:  مزیت چهارم گره‌خوردن منافع کشورهای منطقه به منافع ایران است که وزن ژئوپلیتیک ایران در منطقه را رشد می‌دهد. این مساله دست ایران را در بازی با قدرت‌های بزرگ جهانی باز خواهد کرد. با توجه به اینکه ایران تلاش می‌کند به نظم جدیدی در منطقه جنوب غرب آسیا شکل دهد، بازیابی جایگاه کریدوری ایران در این مهم راه‌گشاست.

گروسی بیان داشت:‌مزیت پنجم، تبدیل ایران به چهار راه ترانزیتی جهان است که علاوه بر بی‌اثر کردن تحریم‌ها، با افزایش گردشگری تجاری و تفریحی، همگرایی در منطقه را به نفع ایران افزایش می‌دهد.

وی در پایان اظهار داشت: همچنین مطالعات مسیر ریلی ایران – ترکیه از مسیر منطقه آزاد ماکو با مشاور ایرانی صورت پذیرفته و با کنسرسیوم خارجی جهت اجرای فاز اول پروژه تفاهم گردیده است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین