پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

عملیات اجرایی فاز نخست پروژه فنس کشی منطقه آزاد ماکو بطول ۱۰ کیلومتر امسال آغاز می شود

محصورسازی منطقه آزاد ماکو از الزامات قانونی برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است و امسال در فاز نخست این طرح ۱۰کیلومتر از محدوده منطقه آزاد ماکو محصور می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ماکو، با توجه به اینکه در بر آورد اولیه مطالعات این پروژه که در سال ۱۳۹۴ انجام شده بود، کل پروژه ۷۰کیلومتر بوده که در مطالعات جدید به ۵۰کیلومتر کاهش یافته است و در سال جاری  ۱۰کیلومتر از این پروژه در فازاول اجرایی و به اتمام خواهد رسید.

بخش غربی این منطقه با توجه مسیرهای صعب العبور و کوهستانی بودن فنس کشی نخواهد شد و اصلی ترین مسیر فنس کشی در بخش جنوبی می باشد.

انتخاب مسیر احداث حصار(فنس) طی گزینه های مختلف و  با حداقل تداخل با محدوده ها ثبتی روستاها و  حدود مراتع صورت گرفته است، تا حداقل تداخل برای ارتباطات میان روستاها با یکدیگر و اراضی کشاورزی و مراتع آنها صورت گیرد.

کلیه روستاهای واقع در مسیر فنس، گیت ها  و دروازه های کنترلی بر اساس نقشه می باشند که برای هر کدام با توجه به سطوح دسترسی گیت های فرعی و دروازه های کنترلی پیش بینی شده است تا ضمن کنترل تردد، هیچ گونه ای معضلی از نظر ارتباطات اقتصادی -اجتماعی برای این روستاها بوجود نیاید.

گیت درجه ۱: واقع در جاده اصلی منطقه آزاد ماکو –  قره ضیاالدین– خوی – تبریز ‌، گیت درجه دوم : واقع در جاده اصلی منطقه آزاد ماکو به سمت جلفا ( منطقه آزاد ارس) – جاده دسترسی روستای گیوان از جاده اصلی ترانزیتیسه راهی جاده ارتباطی سد ارس به روستاهای ترشاب و قوچ کندی،‌ جاده اصلی منطقه آزاد ماکو ( گجوت ) به سمت آواجیق ( سه راهی ماراکمی ) جاده اصلی منطقه آزاد ماکو ( شهرشوط) به سمت چالدران احداث خواهد شد.

گیت درجه سوم نیز در جاده بین روستایی گیوان به کرم آباد، جاده بین روستایی گیوان به چخماقلو،‌جاده بین روستایی چخماقلو به قوچ کندی،‌جاده بین روستایی  دسترسی مخور و ملک لو به قاباخ للاق، جاده روستایی زنجیره با شیخ سیلو و نور آباد و جاده دسترسی ارتباطی روستای بارون به روستای مزرعه و چالدران احداث می شود.

*** ۸۰۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه فنس کشی منطقه آزاد ماکو اختصاص می یابد

قابل ذکر است مدت زمان اجرای این پروژه ۴۸ ماه است و  حدود ۸۰۰ میلیارد ریال فقط برای اجرای فنس‌کشی منطقه اعتبار در نظر گرفته شده است و با تملک کامل اراضی و املاک در مسیر محصورسازی، هزینه این پروژه نیز افزایش خواهد داشت.

برای اجرای کامل قانون مناطق آزاد و فراهم سازی بستر استفاده از مزیت های قانونی مناطق آزاد در عملیاتی سازی اهداف بند ۱۱سیاست کلی اقتصاد مقاومتی اجرای کامل فنس کشی منطقه است، و علاوه بر آن هدف اساسی این پروژه، اطمینان‌بخشی به مردم و حاکمیت مبنی بر انجام اقدامات پیشگیرانه از هرگونه اقتصاد پنهان خواهد بود.

در بحث تملک اراضی نیز مطالعات اجتماعی آن نیز صورت گرفته است که هیچ گونه مشکل خاصی پیش نیاید، تمامی موارد راه ، مالکیت اراضی ،ملی و اشخاص نیز لحاظ و پیش بینی لازم انجام شده است.

شایان ذکر است، محصورسازی منطقه آزاد ماکو مهمترین مطالبه فعالان اقتصادی و مردم منطقه می‌باشد که امسال با پیگیری‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو عملیاتی می‌شود و علاوه بر توسعه و گسترش سرمایه‌گذاری و تولید در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات منطقه اولین گام در اعمال معافیت‌های گمرکی در کل منطقه مطابق با الزامات ملی و بین‌المللی برداشته می‌شود.

همچنین با محصورسازی و جداسازی منطقه آزاد از سرزمین اصلی امکان اجرایی شدن دیگر قوانین کمک‌کننده به توسعه مناطق آزاد از جمله اعمال مطلوب مدیریت یکپارچه در سطح منطقه، موضوع ماده ۶۵ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور فراهم می‌شود.

مساحت منطقه آزاد ماکو حدود چهار هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری‌آذربایجان و ۱۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.

 

 

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین