پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

دهکده لجستیک، موتور محرک رشد و توسعه همه جانبه منطقه آزاد ماکو

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از مکان یابی دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو در محدوده فرودگاه ماکو و در مسیر کریدور ریلی تبریز-کارس خبر داد و گفت: دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو در آینده نقش محوری در تبدیل این منطقه به هاب تجارت بین المللی و قطب تولید و صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی ایفا می کند.

مهدی صفری مقدم روز یک شنبه در گفت و گو با پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو افزود: با برقراری اتصال ریلی تبریز-کارس، مسیر ریلی عبوری از ایران سریعترین گزینه حمل بار بین شرق آسیا و جنوب و مرکز اروپا خواهد بود.

وی با بیان اینکه زمان حمل ریلی بار از چین به اروپا تقریبا یک سوم زمان حمل دریایی بوده و برای کالاهای با ارزش افزوده بالا توجیه ­پذیر و اقتصادی می­ باشد، افزود: علاوه بر مساله زمان حمل، چین برای توسعه مناطق غربی و کمتر توسعه یافته خود که از بنادر شرقی این کشور فاصله زیادی دارند، استراتژی تبادل زمینی مواد اولیه و کالا را در نظر دارد و از این حیث طرح توسعه مجموعه ای از کریدورهای زمینی را در قالب ابتکار کمربند و جاده دنبال می­کند و در این میان کریدور ریلی عبوری از ایران اقتصادی ­ترین مسیر تبادل ریلی کالا بین چین و جنوب و مرکز اروپاست.

** نقش محوری دهکده لجستیک در توسعه منطقه آزاد ماکو و تبدیل آن به هاب بین المللی تولید و تجارت

صفری مقدم با بیان اینکه فعال شدن این مسیر و بهره برداری از آن مستلزم احداث راه ­آهن تبریز-کارس بعنوان حلقه مفقوده اتصال یکپارچه ریلی بین چین و اروپاست، افزود: با اتصال ریلی تبریز به کارس که هم ­اکنون مطالعات طراحی مسیر آن با همکاری دو کشور ایران و ترکیه در مراحل نهایی قرار دارد، منطقه آزاد ماکو در جوار شاهراه تراتزیتی چین به اروپا قرار گرفته و با بهره بردن از مزیت­های لجستیکی در کنار مزایای قانونی مناطق آزاد، جمعیت 200 هزار نفری و دسترسی به نیروی کار و انرژی ارزان، قابلیت تبدیل شدن به هاب تولید و تجارت و ایفای نقش جدی در زنجیره تولید جهانی کالا را پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به جانمایی دهکده لجستیک در نزدیکی فرودگاه و قرار گرفتن آن در مسیر ترانزیت یکپارچه ریلی چین به اروپا گفت: با هم ­افزایی مزیت­ های لجستیکی و حمل و نقل ترکیبی و ظرفیت­ های ترانزیتی این مسیر ریلی و در کنار آن بهره بردن از مزیت­های قانونی و استعدادهای ذاتی منطقه، دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو در آینده نقش محوری در توسعه منطقه ایفا نموده و موتور محرک رشد و توسعه تجاری، صنعتی و کشاورزی منطقه آزاد ماکو خواهد شد.

معاون لجستیک و حمل و نقل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه محدوده در نظر گرفته شده برای دهکده لجستیک در مجاورت اراضی پایاب سد کرم ­آباد قرار گرفته است، افزود: قرار گرفتن دهکده لجستیک در مجاورت فرودگاه و شاهراه ترانزیت ریلی چین به اروپا از یکسو و نزدیکی به اراضی پایاب سد کرم آباد و دسترسی به آب فراوان و خاک غنی از سوی دیگر، ظرفیت­های فراوانی برای توسعه فعالیت­های کشاورزی صنعتی و سرمایه گذاری در زمینه لجستیک کشاورزی اعم از سورتینگ، بسته بندی، سردخانه و صنایع تبدیلی کشاورزی در دهکده لجستیک ایجاد نموده و مزیت­های صادراتی منطقه آزاد ماکو در زمینه کشاورزی، شیلات و دامپروری را دو چندان خواهد نمود.

صفری مقدم با بیان اینکه موضوع کلیدی در لجستیک کشاورزی به حداقل رسیدن ضایعات محصول در فرایند حمل می ­باشد ادامه داد: با قرار گرفتن دهکده لجستیک در مجاورت اراضی پایاب سد کرم آباد که به منظور توسعه کشاورزی صنعتی در منطقه در نظر گرفته شده و اقدامات زیرساختی لوله کشی و انتقال آب به این اراضی در دست انجام است، محصولات کشاورزی در کمترین فاصله ممکن و با حداقل هزینه و ضایعات به خدمات مطلوب و استاندارد لجستیک کشاورزی و صنایع تبدیلی فعال در دهکده لجستیک دسترسی داشته و بدون نیاز به هرگونه حمل و نقل مازاد و با حداقل هزینه امکان ارسال به بازارهای داخلی و بین­المللی را از طریق هوایی، ریلی و جاده­ای خواهند داشت که به این ترتیب دهکده لجستیک زمینه توسعه و شکوفایی سرمایه­گذاری در کشاورزی صنعتی و صنایع تبدیلی کشاورزی را در منطقه فراهم خواهد نمود.

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه در حال رایزنی و دریافت پیشنهاد از مجموعه ­ای از مشاورین داخلی و بین المللی مجرب در زمینه برنامه ­ریزی و توسعه مراکز لجستیک در اروپا و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هستیم ابراز امیدواری نمود: به زودی فرایند انتخاب و عقد قرارداد مشاور به اتمام رسیده و قبل از پایان سال جاری مطالعات طرح جامع دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو تهیه و طرح­ های سرمایه­ گذاری در زیربخش­ های آن جهت جذب سرمایه­ گذاران داخلی و خارجی ارایه گردد.

وی در تشریح فرصت های سرمایه گذاری در این حوزه افزود: این دهکده دارای چندین زون شامل زون خدمات حمل و نقل و لجستیک و ترمینال­های حمل ونقل ترکیبی و چندوجهی، زون انبارها و محوطه ­های دپوی کانتینری و دپوی فله و مخازن، زون صنایع مونتاژ، بسته­ بندی و خدمات ارزش افزوده لجستیکی، زون لجستیک کشاورزی و صنایع تبدیلی و … می­باشد که جزئیات آن پس از تدوین طرح جامع دهکده لجستیک اعلام و جهت سرمایه­ گذاری علاقمندان به فعالیت در این حوزه فراخوان خواهد شد.

صفری مقدم با بیان اینکه سرمایه­ گذاری دهکده لجستیک توسط بخش خصوصی اعم از سرمایه ­گذاران داخلی و خارجی علاقمند به فعالیت در این حوزه انجام می ­شود اظهار داشت: سرمایه­ گذاری در دهکده لجستیک در دو سطح سرمایه­ گذاری زیربنایی و سرمایه­ گذاری در محوطه­ های اختصاصی صورت خواهد پذیرفت.

در سطح نخست سرمایه ­گذار زیربنایی (Master Developer) آماده سازی اولیه و تامین زیرساخت­ های مورد نیاز جهت امکان فعالیت اعم از تسطیح، قطعه ­بندی، ایجاد دسترسی­ ها و انشعابات زیرساخت ­های آب و برق و … را برعهده دارد و در سطح بعد شرکت­های فعال در حوزه انبارداری، خدمات لجستیک و حمل و نقل و همچنین صنایع فعال در حوزه بسته بندی، مونتاژ، صنایع تبدیلی و …. نسبت به سرمایه ­گذاری در ایجاد تسهیلات در محوطه­ های اختصاصی خود اقدام خواهند نمود.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین