پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

عرفه، میعادگاه عاشق و معشوق

خداوند در میان روز‌های سال برخی ایام را برای اینکه بتوان یک شبه ره صد ساله را طی کرد، قرار داده است.

نهم ذی‌الحجه یکی از برترین روز‌های سال است؛ زیرا این روز برابر با شب‌های قدر است و مسلمانان این روز را که عرفه نامیده شده راهی برای جستن، یافتن و درک خود و خدا می‌دانند. برترین اعمال روز عرفه نماز‌ها و اعمال مختلفی از جمله غسل عنوان شده است که مسلمانان مخصوصا افرادی که در حج حضور ندارند آن را به جا می‌آورند و مهم‌ترین این اعمال دعای امام سوم شیعیان در این روز است.

روز عرفه جایگاه ویژه‌ای در میان روز‌های سال دارد که با سه ویژگی می‌توان آن را از دیگر روز‌های سال متمایز کرد.. اولین ویژگی اینکه عرفه روز دعا است؛ امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند: «تَخَیَّر لِنَفسِکَ مِنَ الدّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد، فإنَّه (یَومَ عَرَفَة) یَوم دعاءٍ و مَسألَةٍ»؛ هر چه مى خواهى براى خود دعا بخوان و [در دعا کردن] بکوش که آن روز [روز عرفه] روز دعا و درخواست است.

همچنین عرفه روز رهایی از بار سنگین گناهان است؛ باید از خداوند بخواهیم به حرمت این روز بزرگ گناهان ما را ببخشد. امام على (ع) در روایتی در این باره فرمودند: «مِنَ الذّنوبِ ذنوبٌ لاتغفَر إلاّ بِعَرَفَاتٍ»؛ برخى از گناهان جز در عرفات بخشوده نمى شوندو نکته آخر از ویژگی‌های عرفه می‌توان به همنوایی مومنین با اباعبدالله الحسین (ع) اشاره کرد؛ روزی که کنار ایشان هم صدا و همنوا دعای عرفه را زمزمه می‌کنیم. دعایی که فراز به فراز آن مرتبه‌ای عالی از عرفان و معنویت است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین