پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

افزایش ۲ برابری سرعت اجرای طرح های عمرانی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در دولت مردمی

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بازدید از نخستین نمایشگاه روایت خدمت که به مناسبت هفته دولت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران دایر شده است،گفت: در ۲ سال گذشته سرعت اجرای طرح های عمرانی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در دولت مردمی ۲ برابر شده است.

به گزارش فرینا،‌ حجت اله عبدالملکی روز یکشنبه در گفت و گو با فرینا با اشاره به تراز مثبت تجاری مناطق آزاد در دولت سیزدهم، تصریح کرد: در حالی که همیشه گفته می‌شد مناطق آزاد سکوی واردات هستند ولی در سال ۱۴۰۱، تراز تجاری مناطق آزاد ۷۷۰ میلیون دلار مثبت شد و این مثبت شدن و افزایش تراز تجاری همچنان ادامه دارد.

*** تحقق ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی و حدود یکصد هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به دوبرابر شدن سرعت اجرای طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در دولت مردمی، خاطر نشان کرد: در همین دوره از دو سال فعالیت دولت ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی و حدود یکصد هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی اتفاق افتاده است.

عبدالملکی بیان کرد: در این دولت برخی از آرزوهای دیرینه مناطق آزاد مانند راه‌اندازی صنعت بانکرینگ در منطقه آزاد قشم اتفاق افتاد.اکنون ماهانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تن سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری انجام می‌شود و کشتی‌های ایرانی از مراجعه به سایر بنادر برای گرفتن سوخت بی‌نیاز شده‌اند.

وی تصریح کرد: در این دوره خط ترانزیت اقیانوسی بندر چابهار به عنوان منطقه آزاد با هند و چین به صورت منظم برقرار شد در طول در طول ۱۰ تا ۱۱ ماه گذشته بیش از ۱۲ کانتینر از این طریق جابجا شده است.

*** ۸۵۰ بسته سرمایه گذاری در مناطق آزاد آماده ارائه به سرمایه گذاران

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: علاوه براین، نهضتی را برای جهش در سرمایه‌گذاری آغاز کرده‌ایم که در همین نمایشگاه ارائه و ۸۵۰ بسته سرمایه‌گذاری به ارزش حدوداً ۱۵ میلیارد یورو آماده ارائه به سرمایه گذاران  شده است.
عبدالملکی خاطرنشان کرد: ما این بسته‌های سرمایه‌گذاری را اکنون در چهار نمایشگاه دیگر در تهران، مشهد، سلیمانیه عراق و ارمنستان عرضه کرده ایم و صدها سرمایه‌گذار جدید از مناطق مختلف شناسایی شده اند که در این رابطه ابراز تمایل کرده‌اند.

به گفته وی یک سوم منابع ارزی غیرنفتی کشور توسط این مناطق تامین می‌شود یعنی حدود ۱۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال اتفاق می‌افتد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: همه اینها اتفاقاتی است که مناطق آزاد و ویژه را روی ریل اصلی که کمک به جهش صادرات و جهش در تولید و سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری است برمی‌گرداند.

عبدالملکی با اشاره به شرایط دولت در ابتدای فعالیت گفت: دولت سیزدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که خزانه وضعیت خوبی نداشت و برای پرداخت حقوق کارمندان مشکلات اساسی وجود داشت. زمانی که در وزارت تعاون و رفاه اجتماعی فعالیت داشتم برای پرداخت حقوق بازنشستگان مشکلات اساسی وجود داشت.

وی تورم و کاهش قدرت خرید کارگران را از جمله مشکلات دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت دانست و گفت: دولت سیزدهم بسیاری از مسائل را حل کرد در حالیکه دولتمردان قبل پیش بینی کرده بودند که امکان پرداخت حقوق کارمندان در شهریور وجود نداشته، این حقوق به صورت کامل و بدون تاخیر پرداخت شد.

*** در اطلاع رسانی اقدامات انجام گرفته توسط دولت ضعف عملکرد داریم

به گفته عبدالملکی قدرت خرید کارگران در این دولت با افزایش درآمد و افزایش حقوق رشد جدی داشته است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به رشد اقتصادی در این دولت تاکید کرد: دولت سیزدهم کشور را با نرخ اقتصادی نزدیک به صفر تحویل گرفت ولی در این دوسال نرخ رشد اقتصادی به بالای ۴درصد رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه معضلی در کشور به نام صدور مجوز نداریم، افزود: اقدامات و دستاورد های دولت را نتوانیم با گوش مردم برسانیم‌.

نمایشگاه روایت خدمت از چهارم تا هفتم شهریور از ساعت ۸ تا ۱۵ به مدت ۴ روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان مردم خواهد بود.

در این نمایشگاه بیش از ۳۰ غرفه و دستگاه اجرایی به معرفی دستاوردها و اقدامات دوساله خود در دولت سیزدهم پرداخته‌اند.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین