پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

منطقه آزاد بانه و مریوان بزودی آغاز به کار می کند

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از آغاز به کار منطقه آزاد بانه و مریوان واقع در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق طی هفته های آتی خبرداد.

به گزارش فرینا،‌حجت اله عبدالملکی در نشست خبری با رسانه ها در حاشیه برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق افزود:‌ راه اندازی این منطقه آزاد در توسعه همکاری های ایران و کردستان نقش ویژه ای ایفا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد بانه و مریوان قانونا تصویب شده و اعضای هیئت مدیره توسط هیئت وزیران انتخاب شده اضافه کرد:‌این منطقه فرصتی است برای فعالیت های مشترک اقتصادی بین ایران و عراق و تجار و فعالان اقتصادی اقلیم می توانند از مزایای این منطقه آزاد بهره مند شوند.

عبدالملکی به گسترش فعالیت های صادراتی و وارداتی اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و اذعان داشت:‌ ایجاد خط تولید توسط تجار و فعالان اقتصادی سلیمانیه در منطقه آزاد بانه و مریوان می تواند این اقلیم را به قطب صادرات تبدیل نماید و می تواند تجارت پرسود و دوسر برد برای فعالان اقتصادی را در بر داشته باشد

*** روابط اقتصادی بین اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران روز به روز در حال افزایش است

عبدالملکی با بیان اینکه روابط اقتصادی بین اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران روز به روز در حال افزایش است اضافه کرد: علیرغم مشکلاتی که دشمنان دوملت بویژه نا امنی که آمریکایی ها ایجاد کرده اند روابط اقتصادی و سیاسی ایران و عراق روز به روز در حال توسعه بوده و با زحمات و تلاش های مسئولین و بخصوص بخش خصوصی ایران و اقلیم کردستان، میزان تجارت واردات و سرمایه گذاری های مشترک به سرعت رو به رشد است.

*** عرضه محصولات تولیدی مناطق آزاد و فرصت های سرمایه گذاری در نمایشگاه سلیمانیه

مشاور رئیس جمهور گفت: در این نمایشگاه ۸۰ شرکت جمهوری اسلامی محصولات خود را در بخش های صنعت، کشاورزی، بهداشت و درمان ، سلامت، مواد غذایی و محصولات صنعتی در معرض دید بازدید کنندگان قرار می دهند.
عبدالملکی افزود: در این نمایشگاه ، در بخش ویژه هم مناطق آزاد ایران شرکت کرده اند تا هم ظرفیت های صادراتی این مناطق عرضه شود و هم محصولاتی که قابلیت صادرات به اقلیم کردستان را دارند معرفی گردد.

*** امنیت و فرهنگ مردمان و منافع اقتصادی ایران و عراق بهم گره خورده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: امنیت،‌فرهنگ و منافع اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق بهم گره خورده است و هرعاملی که از بیرون باعث ناامنی و مشکل شود هر دو کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد لذا در موضوع امنیتی و سیاسی نیز همکاری های خوبی اخیرا بین دو کشور صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: ایجاد امنیت در منطقه، تجارت بین دوکشور را افزایش می دهد.

***‌حجم ترانزیت مرز باشماق افزایش می یابد

عبدالملکی گفت:‌یروز در مرز باشماق با استاندار کردستان ایران صحبت کردم و با توجه به کاهش تردد های ترانزیتی از مرز باشماق استاندار خبر داد که در بحث کمیته مرزی شورای امنیت ایران این موضوع مطرح و مقرر شده عمده حجم ترانزیت کالا از مرزهای پرویز خان و عمران خان به مرز باشماق منتقل شود که باعث رونق اقتصادی اقلیم و استان سلیمانیه می شود.

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین