پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

گردشگری منطقه آزاد ماکو،‌ فرصتی که می تواند سکوی توسعه باشد

منطقة آزاد تجاری- صنعتی ماکو با توجه به قابليت ها و تنوع جاذبه هاي گردشگري مبتني بر فرهنگ، تاريخ، طبيعت، اقليم، یکی از کانون هاي مهم اقتصادي، فرهنگي، تاريخي کشور است و بدون اغراق و بزرگنمائي می تواند یکی از با ارزشترين مقاصد گردشگري (به خصوص در زمینة گردشگری طبیعت و گردشگری تجاری) ايران محسوب شود.

یادداشت:  گردشگري به عنوان یکی از راهکارهای عملی برای متنوع سازی فعالیت های اقتصادی و منابع درآمدی در این منطقه می تواند در سطوح استانی و ملی بين المللي نقش آفريني کند و بدین طریق در زمينة صنعت گردشگري، بر عملکرد کل کشور اثرگذار باشد.

این منطقه آزاد ماکو به عنوان مهمترين مسیر ترانزیت و گذرگاه بین ایران و کشورهای اروپایی، با ظرفیت و پتانسیل مستعد و جاذبه های گردشگری مختلف طی چند سال گذشته با رشد روز افزون مسافران و گردشگران مواجه بوده است. بطوریکه این منطقه سالانه میزبان بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر مسافر و گردشگر داخلی و خارجی (مسافرین ورودی و خروجی) در مسیر کشور ترکیه و سایر کشورهای اروپایی بوده است.

با توجه به پتانسیل بالای منطقه در حوزه طبیعت گردی، گردشگری خرید و انواع دیگر گردشگری، توسعه زیرساخت های گردشگری اعم از مرمت و احیای بناها و سایت های تاریخی، احداث هتل های 3، 4 و 5 ستاره، اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای گردشگری، مراکز تفریحی و فراغتی (سایت زیپ لاین، مجموعه تفریحی و ورزشی کارتینگ و باگی، پیست اسکی و تله سیژ، مجتمع آبدرمانی و …، احداث مجتمع تجاری امید، بازار بزرگ مرزی، مجتمع چندمنظوره تجاری، تفریحی و اقامتی آذرمال بازرگان با کیفیت و استاندارد بالا انجام شده و یا در حال انجام است که امکان مناسبی برای متنوع سازی جاذبه های گردشگری منطقه آزاد ماکو، افزایش تعداد گردشگران ورودی به منطقه و همچنین افزایش متوسط شب اقامت گردشگران (داخلی و خارجی) در این منطقه را فراهم می کند .

برخورداری از فضای کسب و کار مناسب در همراهی با تاریخ کهن و ریشه دار، میراث فرهنگی غنی و جاذبه های طبیعت گردی برجسته، وجود جاذبه های کم نظیر طبیعی و تاریخی و ضرورت توسعه صنعت گردشگری داخلی و خارجی با تأکید بر گردشگری سلامت، خرید و تجارت، بخشی از توانمندی های منطقه آزاد ماکو است.

براساس طرح جامع گردشگری منطقه آزاد ماکو، گستره منطقه آزاد ماكو در افق 1405 مقصدي است پويا در تمامي فصول سال، با اتكا به اکوتوریسم، در كنار الگوهاي گردشگري خرید ، شهري، روستايي و عشايري كه با بهره‌گيري از سيما و منظر مناسب و پشتيباني از ميراث جهاني يونسكو، طلايه‌دار ارايه بهينه خدمات و تسهيلات گردشگري در سطح ملي و فراملي ، در راستاي تبلور كارآفريني، بسط امنيت، تقويت پيوندهاي فرهنگي و صيانت از اكوسيستم‌ها است.

  • نویسنده: سید ذبیح اله امام زاده
پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین