پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

استقبال سرمایه گذاران از 110 بسته ارائه شده در نمایشگاه ها

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به 110 فرصت‌ و بسته سرمایه‌گذاری در ۵ حوزه لجستیک، کشاورزی، صنعت،‌معدن و گردشگری گفت:‌ 50 درصد این بسته‌ها در مراحل صدور مجوز و واگذاری زمین هستند که امیدواریم بزودی عملیات احداث این واحدهای تولیدی آغاز شود.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو به نقل از شمانیوز، حسین گروسی در پنل تخصصی در حاشیه برگزاری رویداد اوراسیا در تهران افزود: طرح جامعی با مشورت اندیشمندان و نخبگان برای پیشرفت ماکو ترسیم شد که پس از تصویب در کارگروه تخصصی و اعمال ملزومات زیست محیطی، مورد تایید سازمان محیط زیست نیز قرار گرفت و چنانچه این طرح در شورایعالی مناطق آزاد نیز به تصویب برسد، به عنوان الگوی پیشرفت و راهبرد توسعه منطقه آزاد ماکو مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: برهمین اساس، اهداف و مأموریت‌های منطقه آزاد ماکو در طرح جامع، دهکده لجستیک با 1800 هکتار مساحت به عنوان یکی از برترین دهکده‌های لجستیک طراحی و احداث می شود.

گروسی با بیان اینکه دهکده لجستیکی به واسطه قرار گرفتن در مسیر کریدور شرق به غرب که قاره آسیا را به اروپا متصل کرده، همچنین دسترسی به فرودگاه و احداث جاده ریلی که در دست پیگیری است،  دارای اهمیتی ویژه است.

رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: موضوع دوم مربوط به حوزه امنیت غذایی است که برای این بخش تولید محصولات ارگانیک، پرورش دام‌های مختلف و مزرعه‌های بزرگ طرح‌هایی را به انجام رساندیم. از جمله بزرگترین باغ میوه مدرن و هوشمند غرب آسیا در زمینی به مساحت 2009 هکتار در حال احداث است که به صورت کاملا مدرن انواع محصولات باغی و مدرن از قبیل گردو و پسته از این باغ برداشت خواهد شد. در حوزه گیاهان دارویی نیز تحقیقات بسیار خوبی صورت گرفت و مزرعه‌های تخصصی ایجاد شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، حوزه سوم را معادن عنوان کرد و بیان داشت: این منطقه به دلیل دارابودن معادن بینظیر و کم‌نظیر سنگ آهن دارای رتبه اول است.

این مسئول خاطرنشان ساخت: اخیرا ایمیدرو 5 پهنه جدید را برای اکتشافات در این منطقه معرفی کرده که از معدنکاران و متخصصین این حوزه دعوت می‌کنیم تا با شرکت در مناقصه ها و مزایده ها ما را در جهت شناسایی شرکت‌های قوی یاری دهند.

حسین گروسی، گردشگری را فرصت چهارم تعریف‌شده برای سرمایه‌گذاران از طرف سازمان منطقه آزاد ماکو معرفی کرد و گفت: به زودی با اجرای طرح جامع منطقه آزاد ماکو  تبدیل به قطب و مقصد گردشگری خواهد شد.

وی ادامه داد: هفته گذشته تفاهم نامه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری با شرکت ماهان منعقد کردیم تا ضمن ایجاد مجموعه ها بزرگ تفریحی و گردشگری در حاشیه رود ارس،  پروازها و سفرهای ترکیبی داخلی و خارجی نیز به منطقه آزاد ماکو دایر شود. این تدابیر با هدف افزایش جذابیت سفرها و کاهش هزینه‌ها برای مسافران انجام شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد:‌ چهار حوزه مطرح شده فوق به همراه دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح جامع، با استقبال مناسبی مواجه شده‌اند.

گروسی با بیان اینکه منطقه آزاد در حال تبدیل شدن به قطب صنعت پوشاک است، تصریح کرد: تولیدات فعالان این بخش در رده برندهای جهانی است. در این منطقه چندین واحد تولیدی بزرگ در زمینه پوشاک، مواد غذایی، قهوه و چای در حال فعالیت تولید و صادرات هستند که امسال حضوری فعال در نمایشگاه‌های چین، ارمنستان و اقلیم کردستان عراق داشتند و زمینه بازاریابی خوبی در این رویدادها برای منطقه آزاد و شرکت‌های فعال در این منطقه به وجود آمد.

*** نمایشگاه اوراسیا فرصتی برای توسعه تجارت و حضور در بازار 650 میلیونی

گروسی بیان داشت: در نمایشگاه اوراسیا نیز ما با برخی از معاونین وزرا و مدیران بانک‌ها دیدار داریم تا بتوانیم از طریق تفاهم‌نامه‌هایی که با آنها به انجام می‌رسانیم تولیدکنندگان خود را در تاتارستان، قزاقستان، روسیه و بلاروس مشارکت دهیم.

وی افزود: نمایشگاه اوراسیا فرصت بسیار خوبی است برای همه مناطق آزاد خصوصاً ماکو که به دلیل نزدیکی به اتحادیه اروپا، اوراسیا و کشور‌هایی مثل عراق و اقلیم کردستان، در بازار 650 میلیونی کشورهای همسایه حضور داشته باشد.

*** 110 فرصت سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در ادامه به تبیین 110 بسته فرصت سرمایه‌گذاری برای این منطقه در سال جاری  پرداخت و افزود: تاکنون برای 57 بسته سرمایه گذار پیدا شده است که رشدی بالای 50 درصد را در تحقق برنامه به همراه داشته و مابقی با کمک رسانه‌ها در جهت شناساندن فرصت‌ها و طرح‌ها به سرمایه‌گذاران به انجام خواهد رسید.

وی ادامه داد: البته بناداریم تا همواره طرح‌های جدید را وارد فرصت‌های سرمایه‌گذاری کنیم. بدین معنا که با واگذاری بسته‌ها به سرمایه‌گذاران، طرح‌های جدید جایگزین و فرصت‌های دیگر به آنها معرفی خواهند شد، به این ترتیب همیشه 110 طرح سرمایه‌گذاری را داشته باشیم.

حسین گروسی درباره فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه حمل و نقل هم گفت: یکی از اولین کار‌هایی که انجام دادیم هوشمندسازی حمل و نقل است و در حال حاضر در منطقه آزاد ماکو هیچ صفی را نمی‌بینید. ما آمادگی ورود حداقل 500 ماشین و خروج 500 ماشین را داریم و حتی این تعداد تا 1700 مورد قابل ارتقا است. ما اگر بخواهیم تجارت قوی داشته باشیم و تراز تجاری مثبت ایجاد کنیم باید زیرساخت‌ها را قوی کنیم.

خوشبختانه این کار به خوبی جلو رفته است و حدود 7 ماه گذشته 94 میلیون دلار صادرات خود منطقه و 2/5 میلیارد دلار صادرات از منطقه را داشته‌ایم. صادرات مربوط به لوله گاز به دلیل عدم پرداخت عوارض محاسبه نشده است که با این مورد 4/5 میلیارد دلار خواهد بود. دهکده لجستیک با 1800 هکتار که شامل فرودگاه، راه‌آهن، انبارها، سردخانه‌ها و بندر خشک می‌باشد که بتوانیم ماشین‌ها (تریلرها و کشنده‌ها) را با سرعت بیشتر حرکت دهیم و کار تجارت را با سرعت بیشتر انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه معدن خام‌فروشی را مدنظر نداریم، افزود: ما علاقه‌ای به صادرات سنگ‌ها به صورت خام نداریم. برای توسعه این حوزه به زودی مناقصه‌ و مزایده‌ای در این رابطه برگزار خواهیم که شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی می‌توانند در آن شرکت کنند.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در خصوص توسعه صنعت گردشگری، تصریح کرد: احداث هتل‌های کپسولی در این بخش در دستور کار قرار گرفته است. همچنین زوایای حوزه‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری سلامت، گردشگری خرید، گردشگری آموزشی و توریستی را هم در نظر گرفته‌ایم و زیرساخت‌ها و امکاناتی که ایجاد شوند مردم می‌توانند در فصول مختلف خصوصا تابستان که مدارس تعطیل است و جنوب کشور گرم است شمال غرب را انتخاب کنند. با توجه به اینکه برخی از خانواده‌ها به دلیل خرید به ترکیه می‌روند، قصد داریم تا این امکانات را در داخل مستقر کنیم تا آن‌ها بتوانند در اینجا خرید کنند.

وی درباره با فرصت‌های ایجاد شده توسط منطقه آزاد ماکو برای دانش‌بنیان‌ها، بیان کرد: فعالان این حوزه در حال حاضر در دانشگاه پیام نور مستقر هستند. با توجه به اینکه در واگذاری اراضی و مجوز‌ها مشوق‌هایی را ارائه کرده‌ایم، تخفیفاتی را هم برای دانش‌بنیان‌ها قائل شده‌ایم و برای فعالان این حوزه که تجاری‌سازی شده‌اند، آمادگی خود را در واگذاری زمین با تخفیفات و مشوق‌های لازم به آنها اعلام می‌کنیم.

گروسی در خصوص منطقه آزاد مشترک و بازارچه مشترک مرزی گفت: ما بازارچه ساریسو را داریم که ترک‌ها 5 سال پیش 157 غرفه سهم خود را ساخته‌اند و ما نیز تعهد داشتیم همین تعداد را این طرف بسازیم، ولی متاسفانه به دلایلی این کار انجام نشده است. البته در یک و نیم سال اخیر این موانع را رفع کرده‌ایم و امیدواریم در سفر آتی که رئیس جمهور به ترکیه خواهند داشت  منطقه آزاد مشترک با ترکیه به همراه بازارچه مشترک ساریسو را به انجام برسانیم.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین