پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

ورود بزرگترین منطقه آزاد کشور در مسیر اقتصاد دانش بنیان / سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی شرکت ماهان، آینده‌ای درخشان در صنعت گردشگری

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تشریح دستاوردهای این منطقه آزاد و رونمایی از آن ها در دهه فجر گفت: طی تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور،‌ منطقه شهرک اقتصاد دانش بنیان در منطقه آزاد ماکو راه اندازی و الگوی توسعه این منطقه براساس سند راهبردی طرح جامع تدوین شده است.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو،‌ حسین گروسی در دومین روز از هفتدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در گفت و گو با خبرنگاران افزود:‌ تعداد ۲۲ پروژه اقتصادی،‌ سرمایه گذاری و فنی و عمرانی به مناسبت ۲۲ بهمن در طول یک سال گذشته به بهره برداری رسیده که تقدیم ملت شریف منطقه آزاد ماکو شد.

وی با بیان اینکه بزرگترین دهکده لجستیک کشور در بزرگترین منطقه آزاد احداث می شود اضافه کرد: این دهکده در زمینی به وسعت ۱۸۲۰ هکتار طراحی شده که شامل فرودگاه، راه آهن و بزرگراه، انبار و سردخانه هوشمند است و ایجاد حمل و نقل ترکیبی از طریق اتصال کریدور شرق به غرب (سرخس به ماکو) و (جنوب شرق یعنی چابهار به شمال شرق) از جمله اهداف این منطقه می باشد.

*** بزرگترین باغ گردوی مکانیزه و هوشمند غرب آسیا در ماکو

گروسی به زنجیره تولیدات محصولات کشاورزی و امنیت غذایی اشاره کرد و بیان داشت: احداث بزرگترین باغ گردوی هوشمند غرب آسیا در ماکو با کاشت گردو و سایر محصولات در زمینی به مساحت ۲۰۹۰ هکتار آغاز شده که بعد از اتمام شاهد جنگل بزرگی از درختان گرد و پسته خواهیم بود. همچنین در حوزه امنیت غذایی پروژه‌ای به عنوان کاشت درخت‌های گرمسیری پکان در دستور کار قرار گرفته است. به عنوان مثال درخت‌های گردو در این منطقه کاشته شده‌اند که کاملاً اصلاح شده‌اند و برای اکوسیستم این منطقه مناسب هستند. بزرگترین باغ غرب آسیا و دومین باغ در جهان در این منطقه احداث شده و کاشت و برداشت در این باغ مکانیزه است. باغ پسته نیز هست که در آن نیز آبیاری مکانیزه و مدرن و هوشمند انجام شده است. هدف رفتن به سمت محصولات کم آب‌بر و از لحاظ اقتصادی بسیار سودآور است.

*** ایجاد نخستین شهرک اقتصاد دانش بنیان کشور در ماکو

رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: در جلسه‌ای با معاون اول علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور تفاهم‌نامه‌ای تدوین شد که ۱۰ هکتار زمین در این منطقه در اختیار شرکت‌های فناور قرار گرفته و معاونت علمی و فناوری نیز از آنها حمایت کنند. این جزو اولین شهرک‌های اقتصاد دانش بنیان کشور است که امید است با الگوسازی به سایر نقاط کشور نیز تعمیم پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری خوبی از معادن در این مناطق نشده و معادن این منطقه خام فروشی می‌شد بیان داشت: قرار است با انتقال تکنولوژی به این نقطه توسط شرکت‌های داخلی و خارجی تلاش شود این منطقه به هاب صادرات مواد معدنی تبدیل شود. در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های داخلی و خارجی این همکاری را شروع کردند.

*** موقعیت استراتژیک ماکو برای تبدیل شده به هاب خودرویی کشور

این مقام مسئول اظهار داشت: در بحث هاب خودرویی، ماکو نقطه مناسب و موثری برای اورهال و بازسازی خودروهای سنگین و تامین قطعات و لوازم این خودروها است. قرار است ۱۰۰ هکتار زمین برای این کار اختصاص داده شود. علاوه بر این قرار است این منطقه به عنوان یکی از مناطق مهم خودرویی و تامین قطعات و واردات و بازسازی خودروها در نظر گرفته شود.

* تفاهم نامه ۲۰ هزار میلیارد ریالی برای احداث مجتمع بزرگ گردشگری در ماکو توسط شرکت ماهان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به توسعه گردشگری در این منطقه نیزتاکید کرد و اظهار داشت: برای ایجاد مجتمع بزرگ گردشگری در حاشیه رود ارس با شرکت ماهان قرارداد 2 هزار میلیارد تومانی امضا شده است.

حسین گروسی افزود: بحث گردشگری نیز در منطقه آزاد ماکو مهم است. آثار تاریخی ماندگار و ثبت شده ملی و جهانی در این منطقه وجود دارد. همچنین چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز وارد موضوع ساخت هتل‌های ۴ ستاره و ۵ ستاره شدند که احتمالا تا پایان سال یک یا دو هتل افتتاح شود.

***پیگیری برای راه اندازی بازارچه مشترک ایران و ترکیه در ماکو

وی در ادامه افزود: در سفر اخیر رئیس جمهور به ترکیه تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده که چند مورد آن مربوط به منطقه آزاد ماکو است و در دهه فجر مراحل اجرایی آن آغاز می‌شود در این راستا احداث بازارچه مرزی مشترک و عملیاتی کردن راه آهن ایران و ترکیه در دستور کار قرار گرفته است.

***نهضت آبرسانی به روستاها و جمع آوری مدارس کانکسی مناطق محروم، اقدام جهادی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی سازمان

گروسی گفت کارهایی در خود منطقه هم برای رفاه و آسایش مردم انجام شده که شامل آبرسانی به صورت سقایی بود. مشکلات آب بسیاری از روستاها حل شده است و تصفیه‌خانه در منطقه نصب شده و به بهره‌برداری رسیده است.

همچنین برچیدن مدارس کانکسی در شهرستان شوط به اتمام رسیده و مدارس جدید احداث شده در شهرهای پلدشت و ماکو نیز تا آغاز سال تحصیلی جدید تمام مدارس کانکسی جمع آوری و مدارس جدید احداث می شود.

مدارس کانکسی جمع شده و به جای آن مدرسه ساخته شده است. انتظار این است که کل مدارس کانکسی در منطقه جمع شده و به سمت هوشمندسازی مدارس برویم.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری از ۲۳ تا ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور فعالان صنعت گردشگری و مناطق آزاد کشور در حال برگزاری است.

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین