پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

ماکو گنج پنهان لجستیک کشور / ۱۵/۷ همت جذب سرمایه در سال ۱۴۰۲

معاون اقتصاد و سرمایه گذاری ماکو از 15.7 همت تقاضای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو در سال جاری خبردادو گفت: تقاضای سرمایه گذاری در بخش های لجستیک، کشاورزی و دامپروری بیش از رقم یاد شده بود.

حمزه حورسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فیدارآریا با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، مزایا و ظرفیت های بالایی دارد اظهار کرد: ماکو گنج پنهان لجستیک کشور است.

وی افزود: بالغ بر ۱۶۶ میلیون دلار صادرات کالا و خدمات و  ۶.۵ میلیون دلار صادرات مجدد در سال ۱۴۰ از منطقه آزاد ماکو انجام گرفته است.

به گفته وی در سال جاری در منطقه آزاد ماکو با صادرات ۱۶۶ میلیون دلار کالا و خدمات ( عمده صادرات، قیر، چای و خدمات ترانزیت) در مقابل ۲۳ میلیون دلار واردات که غالب آن کالای همراه مسافر بوده است شاهد تراز تجاری مثبت ۱۴۳ میلیون دلاری در این منطقه هستیم.

حورسی بیان داشت:‌ حضور در ۵ نمایشگاه خارجی که منتج به ۴۶ تفاهم نامه به ارزش ۲۴ همت و ۷۵۵ میلیون دلار بوده از تلاش های اقتصادی منطقه آزاد ماکو است که ۴ مورد از این تفاهم نامه ها عملیاتی شده و مذاکرات برای به نتیجه رسیدن دیگر تفاهم نامه ها در حال انجام است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه ازاد ماکو ادامه داد: درخواست سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی توسط کشورهای اروپایی جهت احداث گلخانه های صنعتی و مزارع هایدروپونیک، تقاضای احداث کشتارگاه توسط کشور کویت و تقاضای سرمایه گذاری در حوزه دامپروری توسط کشورهایی مانند ارمنستان و ترکیه از جمله درخواست های سرمایه گذاری خارجی در این منطقه است.

وی با تاکید بر حضور منطقه آزاد ماکو در نمایشگاه ابوظبی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به میزان سرمایه گذاری های داخلی در سال ۱۴۰۲ نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه سرمایه گذاری داخلی ۲۰۶ تقاضا در سامانه سرمایه گذاری ماکو ثبت شده که ۱۶۲ مورد بررسی و تایید شده است.

حورسی با بیان اینکه ۸۰ درصد از تقاضاهای تایید شده در مرحله صدور مجوز قرار دارد تاکید کرد: برخی به مرحله واگذاری زمین نیز رسده اند که عمده آن در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری است.

معاون اقتصادی منطقه آزاد ماکو به ساخت یک هتل چهار و یک هتل پنج ستاره در این منطقه اشاره کرد و افزود: امیدواریم که این هتل ها در سال آینده به ناوگان اقامتی منطقه افزوده شود.

به گفته حورسی منطقه آزاد ماکو در سال ۱۴۰۲ گردشگری سومین حوزه پرتقاضای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری بود.

وی همچنین با اشاره به افزایش فعالیت فرودگاه ماکو در تفاهم نامه با یکی از ایرلاین ها اشاره کرد و افزود: تفاهم نامه ای با یکی از ایرلاین ها صورت گرفته تا شاهد پروازهای مستمر به منطقه آزاد ماکو توسط این ایرلاین در سال آینده باشیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو در رابطه با انجام مسئولیت های اجتماعی منطقه آزاد ماکو پیرامون این منطقه به جمع آوری مدارس کانکسی و ساخت مدارس در روستاهای این منطقه اشاره و بیان کرد: با ساخت مدارس جدید، تمامی مدارس کانکسی از روستاهای این منطقه جمع آوری شده است.

وی تامین آب شرب روستاها را از دیگر فعالیت های منطقه آزاد ماکو در راستای مسئولیت های اجتماعی برشمرد و تاکید کرد: ایجاد مجتمع های اقامتی و بومگردی در روستاها، ایجاد دهکده های ویلایی از فعالیت های حوزه گردشگری در این منطقه است.

حورسی افزود: درخواست هایی درحوزه گردشگری در راستای احداث دهکده های ویلایی و اقامتی بومگردی ثبت شده که در دست بررسی است.

در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز به گفته حورسی، مرکز نوآوری و فناوری در این منطقه دایر شده که با در اختیار گذاشتن فضای اشتراکی به عنوان دفتر برای این شرکت ها و تامین محل تولید دانش به محصول و تجاری سازی به صورت رایگان، شرکت های دانش بنیان می توانند فعالیت های خود را از ایده تا محصول و تجاری سازی آن انجام دهند.

معاون اقتصادی ماکو با بیان این مطلب تاکید کرد: همچنین در مذاکرات صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه گواهی نامه به شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد ضمن اینکه با تایید منطقه آزاد ماکو شرکت های دانش بنیانی که گواهی نامه نیز ندارند می توانند از حمایت ها و مزایای مربوط به شرکت های دانش بنیان استفاده کنند.

انعقاد تفاهم نامه با منطقه آزاد چابهار در حوزه ترانزیت و خدمات لجستیک با در اختیار قرار دادن انبار و واگذاری زمین از تعاملات منطقه آزاد ماکو با دیگر مناطق آزاد کشور است که به گفته معاون اقتصادی منطقه آزاد ماکو شکل گرفته است.

حورسی تصریح کرد: منطقه آزاد ماکو به دلیل برخورداری از پتانسیل های خدمات لجستیک و ترانزیت مرکز و کانون توجه سرمایه گذاران داخلی وخارجی است.

تامین درآمد پایدار و جلوگیری از فروش زمین برای جبران و تامین هزینه های جاری از چالش های مهمی است که مناطق آزاد کشور با آن روبرو هستند در این خصوص معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو گفت: هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که به طور کلی از فروش زمین بی نیاز باشیم اما با انجام پروژه های مشارکتی بزرگ در بخش سرمایه گذاری لجستیک، ترانزیت و کشاورزی تلاش شده تا فروش زمین به کمترین میزان صورت گرفته و هزینه های جاری از طریق پروژه های مشارکتی تامین شود.

وجود یک هزار هکتار باغ  پسته و 2500 هکتار باغ گردو که در 5 سال آینده به بهره برداری می رسد به گفته حورسی از طرح هایی است که در مسیر دست یابی به یک درآمد پایدار ایجاد شده و هدف اصلی از این سرمایه گذاری افزایش میزان صادرات در این منطقه است.

وی با بیان اینکه استفاده از فرصت صادرات به اروپا و ترکیه از اهداف اولیه ایجاد باغ های پسته و گردو در این منطقه است افزود: با به ثمر رسیدن این درختان، منطقه آزاد ماکو بیش از گذشته سرسبزتر خواهد شد و به یک منطقه جنگلی تبدیل می شود.

حورسی توجه به حوزه بسته بندی در صادرات را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تمامی واحدهای صادراتی منطقه از به روزترین روش های استاندارد استفاده می کنند و در راستای افزایش کیفیت خدمات صادراتی در تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پارک اقتصاد دانش بنیان در این منطقه با محوریت تمرکز بر صادرات، به ویژه بسته بندی به زودی ایجاد خواهد شد.

وی در رابطه با مشوق های منطقه آزاد ماکو در جذب سرمایه گذاری نیز تاکید کرد: مناطق آزاد کشور براساس قانون مشوق های ذاتی دارند که علاوه بر آن مزیت هایی مانند کیفیت، تنوع  و وسعت اراضی، ویژگی های منحصر به فرد آب و هوایی، منابع آبی فراوان، محوریت ترانزیت و لجستیک، ارتباط ماکو با کشورهای آسیایی واروپایی به عنوان یک شاهراه ارتباطی و مزیت هایی همچون کشاورزی و دامپروری مشوق هایی است که به واسطه آن فرصت های ناب سرمایه گذاری در این منطقه ایجاد می کند و ما از سرمایه گذاران برای حضور و سرمایه گذاری در این منطقه بکر و ناب دعوت می کنیم.

معاون اقتصادی منطقه آزاد ماکو با اشاره به  ایجاد گیت گمرک با محصور سازی منطقه در اوایل سال آینده، از ایجاد بازارچه مشترک ساری سو بعد از سال های متمادی خبرداد و تاکید کرد: این بازارچه با طراحی به سبک جدید ظرف مدت 6 ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی همچنین از تفاهم با بخش خصوصی وان ترکیه در راستای ایجاد دفتر منطقه آزاد ماکو در وان خبرداد و افزود: این طرح در راستای تحقق توسعه تعاملات تجاری و بازرگانی با این منطقه صورت می گیرد.

همایش فرصت های سرمایه با حضور کشورهای عضو اکو در منطقه آزاد ماکو از مهمترین رویدادهای سال 1403 در این منطقه است که حورسی به آن اشاره و خاطر نشان کرد: ایجاد دهکده لجستیک و فرهنگ همکاری و تعامل بین کشورهای اقتصادی در یک منطقه فرصت کم نظیری است که در منطقه آزاد ماکو فراهم شده است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین