پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

دومین همایش توسعه صادرات منطقه آزاد ماکو برگزار شد

دومین همایش توسعه صادرات با حضور فعالان اقتصادی ، تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان منطقه آزاد ماکو و جمعی از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی قزوین در منطقه آزاد ماکو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه این همایش با هدف شناسایی موانع و تسهیل صادرات و صادرات مجدد برگزار می شود گفت: معرفی شرکت های مدیریت صادرات، تشریح نحوه استفاده از مزایای صندوق ضمانت صادرات، پرسش و پاسخ با فعالین اقتصادی و تجلیل از صادرکنندگان منطقه آزاد ماکو از جمله برنامه های این همایش یک روزه بود.

ابراهیم جلیلی افزود:بسترسازی لازم برای ارتقای در توسعه صادرات غیرنفتی، تقویت حضور بنگاههای تجاری منطقه در عرصه بین المللی، معرفی روش ها و اصول نوین بازرگانی به تجار و ارائه امتیازات مشوق های لازم برای تجار و بازرگانان در دستور کار معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکوقرار گرفته است.

وی از آمادگی صددرصدی سازمان منطقه آزاد ماکو در صادرات و همکاری با شرکت های صادراتی خبر داد و افزود: تمامی موانع و مشکلات بر سرراه صادرکنندگان و تولیدکنندگان شناسایی شده و سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص اهتمام ویژه دارد.

صمد کراری  عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ماکو نیز با اشاره به موانع توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی و راهکارهای توسعه صادرات گفت: نقش ناچیز صادرات غیر نفتی (بدون میعانات گازی) در تولید ناخالص داخلی کشور در طی یک روند ده ساله از 4 درصد در سال 79 به شش درصد در سال 88 رسیده است .

وی افزود: طبق اعلام آمار بانک چهانی همچنین در سال 2009  میزان صادرات جهانی در حدود 16 تریلیون دلار بود که سهم صادرات غیر نفتی ایران 13% بود.

کراری نبود ساختار مناسب تحقیق و توسعه در امر صادرات و نبود سیاست ثابت ارزی که باعث نوسانات قیمتی کالای صادره می شود را از جمله موانع داخلی صادرات بر شمرد و افزود: نبود متولی امر برای کنترل کالاهای صادراتی ،  عدم توجه به کیفیت کالا و نوع بسته بندی آن،  عدم وجود امکانات برای صادر کنندگان جهت حضور در نمایشگاههای بین المللی .،  عدم آشنایی اغلب صادر کنندگان با فنون بازاریابی و تبلیغات . و بالا بودن قیمت کالاهای صادراتی بدلیل وجود تورم در ساختار اقتصادی از دیگر مشکلات صادرکنندگان است.

وی همچنین وجود کالاهای مشابه خارجی با قیمت پایین و کنترل شده و وجود نوسانات ارزی را از مشکلات خارجی صادرکنندگان بر شمرد و گفت: قیمت مواد اولیه وکالاهای واسطه ای وارداتی مورد نیاز در ساخت برخی از کالاهای صادراتی را افزایش داده و قدرت رقابت را از کالاها سلب میکند.

وی ادامه داد: عدم تحویل کالا در زمان مقرر ، بعلت ضعف در سیستم های حمل و نقل و  عدم همگونی سیاست های تجاری و اقتصادی برخی از کشورها با سیاست های تجاری و اقتصادی ایران مشکلاتی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین نیز گفت: تولید کنندگان در شرایط سختی قرار دارند و اگر قرار است زحمات مسئولان موثر واقع شود باید بازار به حرکت درآمده و تقاضا محور شود.

علیرضا کشاورز افزود: فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو و استان قزوین مکمل هم بوده و می توان با ایجاد زنجیره های تولید و استفاده از ظرفیت ها  توسعه تولید و صادرات دست یافت.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی جدا از مسائل کلان، انتظار حمایت و توجه دارند و اداره ها و سازمان ها خدمات رسان و مطالبه گر نیز باید برای ادامه راه تولید، از بخش خصوصی حمایت کنند.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، در این همایش یک روزه از صادرکنندگان برتر و نمونه منطقه آزاد ماکو تجلیل شد.

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین