پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

حمام پورناك پلدشت، ميزبان گردشگران نوروزی

حمام تاريخي روستاي پورناك پلدشت با جشن نوروزگاه ميزبان گردشگران نوروزي است.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، حمام پورناك مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان پلدشت، بخش مركزي، روستاي پورناك واقع شده و اين اثر در تاريخ 7 مهر 1381 با شمارهٔ ثبت 6224 به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

امسال جشنواره نوروزگاه در حمام قاجاري روستاي پورناك پلدشت با حضور مسافران نوروزی و شهروندان و مشارکت اهالی روستاهای منطقه با شور و نشاط خاصی برگزار شد ودر كنار آن جشنواره غذاهاي سنتي روستا، بازي‌هاي بومي و محلي، موسيقي سنتي، مسابقات قديمي قييش قاپدي، آشيرما و موسيقي سنتي آذربايجان ‌غربي اجرا شد.

حمام قدیمی پورناک از جمله حمامهایی است که با معماری اقلیم کوهستانی طراحی شده است که در بدنه دیوارها هیچ روزنه ای وجود ندارد و تنها نورگیری آن از گنبدهاست. قدمت حمام مذکور را بیش از 200 سال تخمین می زنند.

حمام با معماری اسلامی بنا شده و دارای جداره های عریض سنگی با پوشش گنبدی است .  این حمام قدیمی دارای سالن انتظار، رختکن، گرمخانه و خزینه بوده و سوخت آن نیز هیزم و فضولات حیوانی بوده است .

آب مصرفی حمام قدیمی پورناک مانند سایر حمامهای قدیمی ایران به لحاظ پایین بودن از سطح زمین، از آب رودخانه تامین می شد. وی گفت : آب رودخانه برای استفاده در حمام، شبها در مخزنی جمع می شد تا رسوب گیری و بعد برای استفاده به مخزن آب گرم منتقل شود و بخش دیگری از آب نیز به مخزن آب سرد که توسط تن پوشه های سفالی، ارتباط این مخازن برقرار می شد هدایت می شده است .

حمام قدیمی پورناک پلدشت در منطقه مرزی و در 15 کیلومتری این شهر واقع شده است . این حمام به دلیل قرار گرفتن در حد مرزی ایران و جمهوری آذربایجان مورد استفاده حاکمان دو سوی مرز در هنگام مسافرتها نیز قرار می گرفته است .

این حمام به دلیل اهمیت معماری آن در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است . به گفته بحرینی، این بنا بعد از مرمت اساسی با تغییر کاربری به محل فرهنگی و هنری تبدیل خواهد شد.

 پلدشت به دليل همسايگي با جمهوري خودمختار نخجوان، سواحل زيباي ارس، گمرك و پايانه صنم بولاغي، داشتن آثاري زيبا چون كمپ و سد ارس، تالاب زيباي عرب‌گولي، گوردخمه و ايوان اورارتويي شيدي، سد تاريخي پناه‌كندي، پل صفوي سينيخ قارقولوق بر روي ارس، حمام پورناك و آب معدني ترشاب و صنايع دستي حصير و جيغ‌بافي عشق‌آباد مي‌تواند مقصد مناسبي براي گردشگران باشد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین