پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

بازدید ۷ هزار نفر از کاخ موزه باغچه جوق منطقه آزاد ماکو

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد ماکو گفت: ‌از 25 اسفند تا هفته اول نوروز ۱۴۰۱ بیش از هفت هزار نفر مسافر از کاخ موزه باغچه جوق بازدید کردند که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو،‌ مهدی عبداله زاده با بیان اینکه نوروز امسال هم مراکز گردشگری‌، موزه‌ و آماکن تاریخی منطقه آزاد ماکو با استقبال ماکووندان و مسافران نوروزی مواجه شده است افزود: مجموعه گردشگری قلعه قبان، آبشار دره رند، عمارت کلاه فرنگی، مجموعه تاریخی سنگر، روستاهای گردشگری و آثار تاریخی و اماکن گردشگری در شهرستان های شوط وپلدشت نیز آماده میزبانی از مسافران نوروزی شده اند.

وی با بیان اینکه كاخ موزه باغچه جوق متعلق به دوره قاجاریه می باشد افزود: این كاخ به دستور تیمور تیموری، معروف به اقبال السلطنه ماكوئی ساخته شد كه یكی از حكام مقتدر وقت و از سرداران مظفرالدین شاه بود.

عبداله زاده ادامه داد: ویژگی های منحصر به فرد این كاخ آنقدر چشمگیر بود كه دولت پهلوی در سال 1353 شمسی آن را خریداری كرد و بعد از انجام تعمیرات ضروری و رفع خطر از آن برای بازدید عمومی آماده كرده و نام كاخ موزه را بر آن گذاشت.

وی اضافه كرد: خانواده سردار ماكویی تا سال 1353 در این كاخ زندگی می كردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال 1358 به منظور بازدید عموم افتتاح شد.

مدیرگردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو افزود:  اهمیت این اثر تاریخی در جذب گردشگران در حدی است سازمان منطقه آزاد ماکو بیش از ۶۶ میلیارد ریال برای مقاوم سازی و مرمت كاخ موزه باغچه جوق هزینه کرد است.

كاخ موزه سردار ماكو؛ شاهكار تاریخی با معماری تلفیقی ایرانی – فرنگی

كاخ موزه باغچه جوق به عنوان یكی از شاهكارهای معماری ایرانی – فرنگی در شمال غربی كشور، در منطقه آزاد ماكو قرار دارد و اثر تاریخی كم نظیری است كه گردشگران بازار در بزرگترین مرز زمینی كشور/بازرگان/ و بازراچه های مرزی را به باغچه جوق در ماكو سوق می دهد.

این كاخ موزه به عنوان یكی از رویایی ترین كاخ های ایران با عمری بیش از 120 سال در روستای باغچه جوق و در دامنه كوه چركین و چشمه ای بنام كلیسه جای گرفته است.

استخر بزرگ باغ كه جوی آبی از آن به قسمت‌های مختلف باغ جریان دارد، نخستین تصویری است كه به محض ورود به باغ مشاهده خواهید كرد و بعد از آن ساختمان با ابهت كاخ است كه چشمتان را خیره می كند و شما را به این بنای 2 طبقه می كشد.

كاخ سردار ماكو در محوطه باغی به مساحت 11 هكتار قراردارد ونمای خارجی آن نیز با مجسمه‌های گچی پوشیده شده و معماری آن تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی و به ویژه معماری روسیه اواخر سده نوزدهم است.

گچبری این ساختمان را اساتید ایرانی انجام داده اند و آئینه‌كاری آن در سطح عالی است؛ در بالای عمارت هم دور تا دور گلدان‌ها و مجسمه‌هایی خواهید دید كه اغلب جای گل و چراغ بوده اند.

پایه ستون‌ها و گلدان‌های این كاخ از سنگ خاراست و نخستین گرامافونی كه به ایران وارد شده در این عمارت به چشم می‌خورد كه طول بوق آن 60 سانتیمتر و ارتفاع پایه‌اش بیش از یك متر است.

قدم كه به درون كاخ كه می گذاری و از پله ها بالاتر می روی، پرده‌های زربفت، مبل‌های بی نظیر، تخت‌خواب‌های متعدد با تشك‌های پر قو، كاغذ دیواری‌ها و رنگ‌آمیزی سالن‌ها و نقاشی سقف اتاق‌ها، ظروف چینی و لوسترهای كریستال و زیباتر از تمام اینها تالار آئینه ای است كه چشمتان را خیره می كند.

شاید از همه این ها دیدنی تر، نقاشی های خوش رنگ و لعابی باشد كه در گوشه گوشه سالن ها و اتاق ها می بینید و هر كدام متناسب با فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن دوران كشیده شده اند.
مهم ترین قسمت كاخ، تالار مرتفع و كشیده و آئینه كاری و گچ بری شده حوضخانه است؛ تمام واحدهای معماری بر محور این تالار احداث شده و از نظر مصالح، سیستم آرایش و نوع در و پنجره دارای شیوه خاصی است.

ساختمان سنگی معروف به آشپزخانه هم بخش دیگری از بناست كه باید از آن بازدید كنید و ساختمان های گلخانه، حمام، انباری و نگهبانی از دیگر قسمت های این مجموعه به شمار می رود.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین