پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه، راهبردی تحول‌آفرین

در جلسه با حضور ریس و اعضای مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری , هیئت همراه با قائم مقم مدیرعامل و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه، راهبردی تحول آفرین برای دوکشور ومنطقه معرفی شد. 

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، معاون اقتصادی و سرمیاه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در این جلسه گفت:ایجاد منطقه آزاد مشترک بین ایران و ترکیه در محدوده منطقه آزاد ماکو همچنین ایجاد شهرک صنعتی مشترک و توسعه بازارچه های مرزی ساری سو ظرفیتی مهم برای توسعه اقتصادی برای کشور و منطقه می باشد.

فریدون فدایی دولت افزود: با ایجاد منطقه آزاد فرامرزی، واحدهای تولیدی در این مناطق جان می گیرد و ورود نیروی كار ایران به بازارهای كشورهای همسایه در سایه ایجاد مناطق آزاد فرامرزی قابل پیش بینی است.
وی اضافه کرد:  منطقه آزاد ماكو در سایه دیپلماسی موفق دولت می تواند به شاهراه ارتباطی و ترانزیت كشورهای آسیای میانه و اروپا تبدیل شود.

سید مهدی پاک ذات رئیس مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري نیز در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:‌ در ایران مفهوم مناطق آزاد آنگونه که در خواستگاه خود مثل چین بوده، جانمایی نشده و فقط شبه منطقه آزاد ایجاد شده است و نتیجتا نمی توان توقعات مناطق آزاد را از مناطق آزاد ایران داشت.

وی با بیان اینکه باید موانع بر سر راه مناطق آزاد برطرف و زیرساخت ها قبلا آماده می شد افزود: مناطق‌آزاد باید با کشورهای همجوارشان تعاملات اقتصادی داشته باشند و از طرفی خیالشان از بابت حکمرانی مرکزی به عنوان پشتیبان و مدافع، راحت باشد.

پاک ذات با بیان اینکه ظرفیت های ماکو برای سرمایه گذاری بسیار بالا است اظهار داشت: در حوزه لجستیک، صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری مزیت های زیادی برای رشد دارد ولی باید موانع بر سر راه ترانزیت و حمل و نقرل از مرز بازرگان و پلدشت با مذاکره با کشورهای ترکیه و آذربایجان رفع شود.

وی افزود: مرکز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري همچون پل ارتباطی بین سازمان برنامه و بودجۀ کشور با نهادهای علمی کشور، همچون دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و اندیشگاهی پشنیبان مناطق آزاد است و برای رشد و توسعه این مناطق در موضوعات پژوهشی از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

پاک ذات ادامه داد:  در پژوهشگاه در خصوص نقش و جایگاه منطقه آزاد ماکو در توسعه ملی و نقش موثر اجرای ماده 65 احکام و همچنین جایگاه منطقه آزاد ماکو در توسعه تجارت ملی در حوزه قفقاز و اوراسیا مطالعات و پژوهش های لازم را در دستور کار قرار خواهد داد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین