پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

معرفی ظرفیت‌های تولیدی-صادراتی ایران برای تامین تقاضای کشور پاکستان

مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت گفت: ظرفیت‌های تولیدی-صادراتی ایران برای تامین تقاضای کشور پاکستان در نمایشگاه چابهار معرفی می شوند.

محمود بازاری مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت در خصوص ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نمایشگاهی کشور با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی یکی از ابزارهای بسیار مهم برای معرفی ظرفیت‌های تولیدی کالاها و خدمات کشور محسوب می‌شود که از سال‌های گذشته با برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی بازرگانی به منصه‌ظهور رسید، گفت: در همین راستا با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در جهت حمایت از توسعه کمی‌وکیفی ظرفیت‌های صنعت نمایشگاهی کشور و برای کمک به رشد تولید صادرات‌گرا؛ از سال گذشته نمایشگاه‌های بین‌المللی معرفی توانمندی‌های صادرات در سطح ملی و منطقه‌ای در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی به پاکستان نیز در همین راستا برگزار می‌شود، گفت: این نمایشگاه بر اساس ظرفیت‌های تقاضای کشور پاکستان در حوزه‌های کالا و خدمات و با هدف توسعه زیرساخت‌‌ها و معرفی ظرفیت‌های تولیدی استان‌های همجوار با دسترسی مناسب به بازار پاکستان برنامه‌ریزی شده است.
مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت با توجه به موقعیت استراتژیک منطقه آزاد چابهار، ظرفیت‌های نمایشگاهی این منطقه را چنین ارزیابی کرد و گفت: منطقه آزاد چابهار از ابعاد مختلف به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیک و دسترسی مناسب به بازارهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس و کشورهای شبه‌قاره هند و شرق آسیا قابل‌توجه و نیازمند معرفی ظرفیت‌های بالقوه آن است.
وی در ادامه افزود: در همین راستا قرار گرفتن چابهار در مسیر کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب تجارت کالا؛ امکان بالقوه قابل‌توجهی برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی‌وخارجی داشته و به خصوص در حوزه صادرات، صادرات مجدد و ترانزیت کالا از نقاط مختلف دنیا بسیار حائزاهمیت است.
بازاری همچنین در خصوص هدف از برگزاری «نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌‌های صادراتی به پاکستان» در منطقه آزاد چابهار گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان یکی از برنامه‌های مهم سازمان توسعه تجارت ایران در راستای معرفی ظرفیت‌های تولیدی-صادراتی کشورمان برای تامین تقاضای کشور پاکستان و همچنین سایر کشورهای منطقه شبه‌قاره و سایر بازارهای همجوار نظیر افغاستان، آسیای‌‌میانه و عمان است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در همین راستا سازمان توسعه تجارت با هدایت و نظارت مستقیم این نمایشگاه پس از صدور مجوز مربوطه در تمامی مراحل تا حال حاضر سیاستگذاری این نمایشگاه را با همکاری استانداری، سازمان منطقه آزاد چابهار و دبیرخانه کارگروه توسعه صادرات استان سیستان‌وبلوچستان و نیز ایجاد ارتباط و تعامل با سایر دستگاه‌های ستادی دولت و بخش‌های غیردولتی انجام داده است و این رویداد در قالب شبکه نمایشگاه‌های صادراتی جمهوری‌اسلامی‌ایران طی سال‌های آینده نیز مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت در خصوص ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مشترک هر دو کشور برای رونق و توسعه سرمایه‌گذاری و اشتراک این توانمندی‌ها تاکید کرد: یکی از اهداف مهم برگزاری این رویداد؛ ایجاد ارتباط و تعاملات منطقه‌ای با حضور شرکت‌های ایرانی، مناطق آزاد مختلف کشور، خریداران و تجار خارجی از کشورهای پاکستان، عمان، افغانستان، عراق، اقلیم کردستان و حوزه آسیای‌میانه و اوراسیا است.
وی در ادامه افزود: در همین راستا سرفصل‌های مهم بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی‌وخارجی، توسعه ترانزیت در محور شرق کشور، ایجاد ظرفیت‌های جدید صادرات و صادرات‌مجدد در منطقه آزاد چابهار است که امیدواریم با تعامل خوبی که با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور داریم؛ بتوانیم حداکثر بهره‌برداری را از این رویداد داشته باشیم.
بازاری با تاکید بر اینکه قطعا برگزاری چنین رویدادهایی برای معرفی ظرفیت‌ها و پروژه‌های منطقه آزاد چابهار بسیار حائزاهمیت است، گفت: مشروط به اینکه منطقه چابهار با برنامه‌ریزی‌های مناسب از تمامی ظرفیت‌های نمایشگاه مذکور برای ارائه توانمندی‌های این منطقه استفاده کند.
وی همچنین با بیان اینکه منطقه چابهار به دلیل دسترسی مناسب به آب‌های آزاد با توجه به زیرساخت‌های مناسب بندری نیازمند تهیه نقشه‌راه بلندمدت برای جذب سرمایه‌گذاری در تمامی موضوعات است، گفت: مهمترین الزام موفقیت و تحقق این هدف؛ تدوین بسته‌های تشویقی و ارائه مزیت‌های مالی و تعرفه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی‌وخارجی است.
مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: در همین راستا با توجه به اطلاع‌رسانی و تبلیغات گسترده‌ای که هم سازمان توسعه تجارت ایران و هم مجری رویداد شرکت نمایشگاهی میلاد نور انجام داده است و با توجه به ارتباطات بسیار خوبی که برای معرفی این نمایشگاه در بخش‌های دولتی و غیردولتی ایجاد شده و نیز با عنایت به حضور پررنگ مشارکت‌کنندگان ایرانی و حضور تجار و خریداران خارجی از کشورهای مختلف پیش‌بینی می‌شود که این نمایشگاه مورد استقبال خوب و قابل‌قبول شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان قرار گیرد.
وی در پایان گفت: با توجه به برنامه‌های محتوایی رویداد مذکور به ویژه جلسات مذاکرات دوجانبه و چندجانبه داخلی-خارجی امیدواریم شاهد دستاوردهای خوبی پس از برگزاری این نمایشگاه باشیم. البته حضور جدی منطقه آزاد چابهار برای معرفی این رویداد می‌تواند دستاوردهای بهتری هم برای خود منطقه چابهار و هم برای بنگاه‌های ایرانی و به ویژه فعالان استان سیستان‌وبلوچستان به همراه داشته باشد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین