پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

توسعه زیربنایی مناطق آزاد جدید نیازمند بودجه و اعتبارات ملی است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه در همه مناطق آزاد دنیا ابتدا دولت با اعتبارات دولتی اقدام به ایجاد زیرساخت های لازم می کند گفت: این اتفاق در مناطق آزاد ایران رخ نداده و برای توسعه و پیشرفت منطقه باید از اعتبارت ملی برای توسعه زیرساخت ها بهره برد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، حسین گروسی در همایش هم اندیشی استلزامات مناطق آزاد در دانشگاه امام صادق(ع) افزود: نگاه به مناطق آزاد ایران باید عوض شود. مناطق آزاد نمونه بارز از اقتصاد بدون نفت است و تاکنون یک ریال بودجه برای توسعه آنها تخصیص نیافته است.

گروسى با بیان اینکه علیرغم انتفادات و بی مهری ها در قبال مناطق آزاد ایران ولی همچنان این مناطق موفق عمل نموده اند اضافه کرد:‌ برخی انتظار دارند به یکباره مناطق آزاد در رشد اقتصادملی تاثیر بگذارد در حالیکه این اتفاق نیاز مند همراهی همه دستگاه ها و دولت است و تیره نشان دادن مناطق آزاد کار درستی نیست.

وى با اشاره به اینکه توسعه باید از پیرامون به مرکز اتفاق بیافتد خاطرنشان ساخت:‌ مسیر توسعه کشور باید از شهرهای کوچک آغاز و به مراکز استان ها و پایتخت برسد نه اینکه همه منابع در مراکز صرف گردد.

** اجرای قانون مناطق آزاد نیازمند اقدام عملی مجلس و دولت است

مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماكو با بیان اینکه مدیریت یکپارچه، الزام قانونی مناطق آزاد است گفت: دستگاه‌های اجرایی دولتی مستقر در مناطق آزاد به حکم قانون باید در همه اقدامات‌شان تحت اشراف و مدیریت سازمان منطقه آزاد به‌عنوان نماینده دولت باشند و این تاکنون بطور کامل اجرا نشده است.

گروسی با اشاره به اصلاح ساختار مدیریتی دبیرخانه شورايعالى مناطق آزاد افزود:‌ مناطق آزاد به لحاظ فرابخشی و مرتبط بودن با وزارتخانه های متعدد از جمله صمت،‌گردشگری و وزارت خارجه باید ذیل ریاست جمهوری و یا یکی از معاونت های نهاد ریاست جمهوری بعنوان مثال معاونت تجارت خارجی تبدیل شود.

*** ضرورت ارتباط ارگانیک مناطق آزاد با دانشگاه‌ها

وى گفت:‌ بغیر از حوزه پزشکی ،‌ در حال حاضر بین صنعت، جامعه دانشگاهی و محصولات علمی آن ارتباط ارگانیک وجود ندارد که این امر به ضرر هر دو طرف است.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماكو افزود: باید ارتباط ارگانیک فعالیت های اقتصادی و تولیدی با دانشگاه ها در مناطق آزاد زیاد شود. تنها جایی که این ارتباط وجود دارد و نتیجه مثبت گرفته ایم پزشکی است.

**ماکو مرکز همکاری های کشورهای عضو اکو 

گروسى در ادامه با اشاره به اینکه ایران،‌ ترکیه و پاکستان از موسین سازمان همکاری های اقتصادی اکو بوده اند اظهار داشت:‌ تاکنون از این فرصت استفاده خوبی نشده و منطقه آزاد ماکو می تواند نقطه ای برای کار مشترک اقتصادی ده کشور عضو اکو باشد. لذا در این خصوص گام نخست را با همکاری دانشگاه ها باید برداریم و آن فعال کردن کریدور شرق به غرب (سرخس تا ماکو ) است.

وى، از برگزاری همایش اقتصادی کشورهای عضو اکو در اردیبهشت ماه سال آینده در منطقه آزاد ماکو  با شعار جهانی سازی اقتصاد خبرداد.

*** لجستیک بعد از نفت مهمترین منبع توسعه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: لجستیک به‌عنوان پشتیبان فعالیت‌های تجاری- تولیدی، نقش حیاتی در تحقق رشد اقتصادی دارد و اهمیت لجستیک کارا در رشد اقتصادی و تجارت غیرقابل‌انکار است.

گروسى ادامه داد: با معاونت علمی و فناوری تحت عنوان ایجاد اولین شهرک اقتصاد دانش بنیان در منطقه آزاد ماکو تفاهم شده و به همین منظور نیز ده هکتار زمین اختصاص یافته تا شرکت های دانش بنیانی که تجاری سازی شدند در این شهرک فعالیت گسترده داشته باشند.

وى اضافه کرد: درخصوص امنیت غذایی و زنجیره تولید از مزرعه تا سفره نیز،‌ بزرگترین باغ مدرن مکانیزه و هوشمند با هدف صرفه جویی در آب و گیاهان کم آب بر پسته گردو و بادام در منطقه آزاد ماکو احداث شده است.

** مناطق آزاد باید علمی و دانشگاهی شوند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه مناطق آزاد در کنار تولید ثروت باید به تولید علم نیز اهتمام ورزد گفت: مناطق آزاد اگر علمی و دانشگاهی شوند می توانند برای کشور ارز آور باشند.

گروسی به منطقه آزاد علمی دانشگاهی ترکیه اشاره کرد و افزود: دانشگاه های ترکیه در جذب دانشجو از کشورهای همسایه موفق عمل نموده لذا با توجه به تورم بالای این کشور در صورت ایجاد زیرساخت های دانشگاهی در مناطق آزاد،‌ می توان شاهد حضور دانشجویان خارجی در مناطق آزاد باشیم.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین