پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

چرا مناطق آزاد بهشت سرمایه‌گذاری هستند؟ / پنج ویژگی منحصربفرد مناطق آزاد ایران

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: «هزینه‌های پایین تولید»، «زیرساخت‌های خوب»، «دسترسی عالی به بازارهای جهانی»، «سهولت کسب و کار» و «معافیت‌های مالیاتی و گمرکی» ویژگی‌های منحصربفرد مناطق آزاد ایران هستند که در هیچ کجای دنیا توأمان وجود ندارد.

به گزارش فرینا،  حجت الله عبدالملکی، در همایش هم اندیشی «مستلزمات مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی» با بیان اینکه تراز تجاری مناطق آزاد مثبت است افزود: هزینه تولید در ایران پایین است اما در مناطق آزاد بسیار پایین است، از این رو به عنوان بهشت سرمایه‌گذاری از آن می‌توان نام برد.

** تراز تجاری مثبت 14 میلیارد دلاری مناطق

عبدالملکی با اشاره به اینکه حدود 18 میلیارد دلار صادرات مناطق آزاد بوده، ادامه داد: با توجه به مصرف حدود 4 میلیارد دلار در مناطق، تراز تجاری مناطق آزاد حدود 14 میلیارد دلار مثبت است.

** اشتغال‌زایی 700 هزار نفری مناطق برای کشور

وی به برخی عملکردهای مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در سال 1401 از این مناطق آزاد 18 میلیارد دلار صادرات انجام شده که یک‌سوم کل صادرات غیرنفتی کشور را شامل می‌شود؛ یعنی مناطق آزاد بار تامین یک‌سوم ارز مورد نیاز کشور را به دوش می‌کشد؛ حدود 700 هزار نفر اشتغال‌زایی برای مناطق ایجاد کرده است، در حالی‌که جمعیت این مناطق در حدود 1/1 میلیون نفر است؛ همچنین از نظر ترانزیتی نیز حدود 80 درصد ترانزیت کالایی کشور از طریق مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی انجام می‌شود؛ علاوه بر این مناطق آزاد از نظر عمران و آبادانی مناطق جغرافیایی این مناطق خود و مناطق هم‌جوار آنها تاثیر زیادی داشته‌اند.

مشاور رئیس جمهور افزود: در برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های انجام شده، انتظاری که داریم این است که در پایان برنامه گام دوم، تمامی این موارد ذکر شده رشد 5 برابری داشته باشند.

** جذب 300 میلیون دلار سرمایه ظرف 2.5 سال

عبدالملکی به میزان جذب سرمایه جدید در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون 300 میلیون دلار سرمایه در مناطق آزاد جذب شده است.

** دیگر از شرکت‌های صوری در مناطق خبری نیست

عبدالملکی با تاکید بر اینکه فرآیند ثبت شرکتها در دولت سیزدهم اصلاح و دو مرحله‌ای شده است، اظهار کرد: بر این اساس شرکتی که در مناطق آزاد ثبت شده در یک دوره 3 تا 6 ماه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اگر فعال باشد که مجوز موقت شرکت تمدید می شود، در غیر اینصورت مجوز موقت لغو خواهد شد.

** مناطق آزاد، بهشت سرمایه‌گذاری ایران

مشاور رئیس جمهور در مورد طراحی بسته سرمایه‌گذاری نیز گفت: یک‌هزار بسته سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، تجاری، فرهنگی، خدمات، انبارداری و… به ارزش 900 همت (معادل 20 میلیارد یورو) طراحی کرده‌ایم که این پروژه‌ها در دسترس عموم قرار دارد.

عبدالملکی گفت: در 10 ماهه نخست سال 1402 تقاضا برای سرمایه‌گذاری 2450 طرح به ارزش 740 همت به علاوه 3 میلیارد یورو که مجموعا 880 هزار میلیارد تومان می‌شود. از این تعداد 1868 طرح به ارزش 350 همت (328 همت+ 3 میلیارد یورو) تائید شدند و 1522 طرح آن به ارزش 115 هزار میلیارد تومان (یعنی 113 همت به‌علاوه 13 میلیون یورو) آغاز شده است.

** 5 ویژگی منحصر به فرد مناطق آزاد ایران

وی، یکی از الزامات جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد را هزینه های پایین تولید عنوان کرد و گفت: در مناطق آزاد ایران، هزینه تولید پایین است که از سرزمین اصلی نیز پایین تر است؛ علاوه بر این، کشورمان دارای زیرساخت‌های خوب، دسترسی عالی به بازار، سهولت کسب و کار و معافیت های مالیاتی و گمرکی است که این موارد در هیچ کجایی دنیا توأمان وجود ندارد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در گذشته تمرکز روی صادرات محصولات خود مناطق آزاد یا صادرات مجدد از این مناطق بود اما رویکرد ما در چند سال گذشته علاوه بر موارد قبلی، صادرات از سرزمین اصلی را نیز دنبال می‌کنیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه قوانین خاص مناطق آزاد در طول سال‌های گذشته دستخوش برخی تغییرات شده‌اند، گفت: متاسفانه برخی قوانین سرزمین اصلی در مناطق آزاد هم اجرا می‌شود که این موضوع باید تغییر کند.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین